3x de meest interessante vormen van online marketing

Geplaatst op

Marketing komt in zekere mate in vrijwel iedere organisatie voor. Sommige organisaties hebben hun gehele bedrijfsvoering rondom marketing opgebouwd, bij andere organisaties wordt het juist veel kleinschaliger georganiseerd. Hoe je marketing binnen de organisatie ook inzet, het is hoe dan ook erg belangrijk voor succes. De marketing van de organisatie kun je op verschillende manieren inzetten, zo is online marketing van belang om je product of dienst via het internet te promoten. Het uiteindelijke doel is het aantrekken van (nieuwe) klanten, zodat ze het product of de dienst zullen afnemen. Wil je jouw marketingskills naar de top brengen met de focus op online marketing? Dan lees je in dit blog meer over drie interessante vormen online marketing.

 

Digital advertising

Digital advertising is kort gezegd het maken van online reclame voor je merk, product of dienst. Er zijn verschillende manieren waarop je digital advertising kunt inzetten, je kunt bijvoorbeeld reclame maken in de zoekresultaten van Google, op diverse websites of via social media. Een vorm van digital advertising is affiliate marketing. Hierbij wordt een website die jouw producten of diensten promoot beloond wanneer bezoekers daadwerkelijk naar jouw website gaan, ook wel het converterende verkeer genoemd. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die registreert van welke website een klant die er op klikt afkomstig is. Deze vorm van marketing leent zich goed voor samenwerkingen tussen bedrijven en blogs of vergelijkingssites. Je betaalt alleen een commissie uit als er sprake is van een verkoop door de doorgestuurde klant.

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO, Search Engine Optimization, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt bijvoorbeeld op basis van relevante zoektermen waarmee potentiële klanten jouw website online vinden. Er zijn hierbij drie focusgebieden voor de website waarmee je de concurrentie aan kunt gaan. Als eerst is technische optimalisatie nodig. De website dient snel en goed te laten en goed leesbaar te zijn. On-page optimalisatie richt zich op content die aansluit op de zoektermen. Off-page optimalisatie richt zich tot slot op verwijzingen van relevante links naar de website. Voor off-page optimalisatie kun je linkbuilding inzetten, waarbij seo backlinks naar je website worden opgebouwd.

 

E-mailmarketing

Hoewel e-mailmarketing een van de oudste vormen van online marketing is, doet deze zeker niet onder aan nieuwe technieken. Bij e-mailmarketing zet je e-mail in om berichten naar de doelgroep te sturen, zowel naar bestaande klanten als potentiële klanten. Je probeert hen hierbij bijvoorbeeld aan te sturen op inschrijving voor de nieuwsbrief of op de hoogte te brengen van nieuws of aanbiedingen. E-mailmarketing is erg veelzijdig waardoor je er alle kanten mee op kunt. Een grote organisatie, kleine organisatie, B2C, B2B, non-profit, voor vrijwel iedere organisatie is e-mailmarketing interessant.

Geef een reactie